Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Alert pogodowy dla lubuskiego. Uważajcie: na drogach będzie "szklanka"! IMGW wydało ostrzeżenie dla województwa lubuskiego!

RED.
Na gołoledź uważać też muszą piesi.
Na gołoledź uważać też muszą piesi. archiwum Polska Press
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenie pierwszego stopnia dla województwa lubuskiego. Prognozuje się wystąpienie oblodzenia na drogach i chodnikach.

Uwaga na oblodzenie!

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega Lubuszan przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi.

- Prognozowane są słabe opady marznącego deszczu lub mżawki powodujące gołoledź - czytamy w komunikacie.

POGODA W LUBUSKIEM NA ŻYWO - sprawdź warunki na drogach

Ostrzeżenie o oblodzeniu obowiązywać będzie od godz. 12.00 (28 grudnia) do godz. 9.00 (29 grudnia). Prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska wynosi 80 procent. Dotyczy powiatów:

  • gorzowskiego,
  • Gorzówa Wielkopolskiego,
  • krośnieńskiego,
  • międzyrzeckiego,
  • nowosolskiego,
  • słubickiego,
  • strzelecko-drezdeneckiego,
  • sulęcińskiego,
  • świebodzińskiego,
  • wschowskiego,
  • zielonogórskiego,
  • żagańskiego,
  • żarskiego,
  • oraz Gorzowa Wielkopolskiego i Zielonej Góry.

Ważne informacje dla kierowców

W warunkach zimowych, kiedy droga hamowania przy 80 km/h wynosi prawie o 1/3 więcej niż na suchej nawierzchni, umiejętności kierowców przechodzą poważny sprawdzian. Trzeba szybko przypomnieć sobie kilka zasad. Jak zachować się na śliskiej nawierzchni? Jak wyjść z poślizgu? Jak i kiedy hamować?

WIDEO: Przykazania kierowcy zimą

Nie spiesz się!

  • W sytuacji optymalnej powinniśmy być przygotowani na zimowe warunki drogowe i nie powinna nas zaskakiwać pogoda za oknem. Niestety tylko nieliczni sprawdzają prognozę i warunki na drogach, zanim nie przekonają się o nich sami. Wydłużony czas dojazdu, piesi poruszający się dużo wolniej po śliskiej nawierzchni, brak zmienionych opon na zimowe – te czynniki często zaskakują drogowców. Co roku więc powtarza się ten sam scenariusz – zima zaskakuje większość kierowców. Jak nie popełniać tego błędu? Kiedy widzimy, że za oknem leży śnieg, a temperatury są niskie warto założyć sobie o 20-30% więcej czasu na dojazd do wyznaczonego miejsca. Unikniemy dzięki temu zbędnego stresu, a co za tym idzie zmniejszymy ryzyko niebezpiecznych sytuacji na drodze – radzi Zbigniew Weseli, Dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Oczywiście nasz samochód powinien być dobrze przygotowany do jazdy w takich warunkach. Wcześniej wymienione opony i przegląd techniczny auta to czynności niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa, gdy zastanie nas zimowa aura.

Hamowanie na ślizgawce

  • Znacznie wydłużona droga hamowania to coś, na co w zimie musi przygotować się każdy kierowca. Zachowanie odpowiedniego odstępu od samochodu przed nami to klucz do bezpiecznej jazdy i uniknięcia niepotrzebnych stresujących sytuacji na drodze, stłuczek, a nawet wypadków. Pamiętajmy, aby przed skrzyżowaniem wcześniej niż zwykle rozpocząć proces zatrzymywania i delikatnie nacisnąć pedał hamulca. Sprawdzimy tym samym stan oblodzenia nawierzchni, ocenimy przyczepność kół i w efekcie zatrzymamy samochód w odpowiednim miejscu – doradzają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Kiedy przy prędkości 80 km/h droga hamowania na suchym asfalcie wynosi 60 metrów, na mokrym już prawie 90 metrów, czyli o 1/3 więcej. Droga hamowania na lodzie może wynieść nawet 270 metrów! Zbyt gwałtowne i nieumiejętne hamowanie może doprowadzić do poślizgu auta. Kierowcy nie będąc przygotowani na taką ewentualność, wpadają w panikę i maksymalnie dociskają pedał hamulca, co tylko pogarsza sytuację i uniemożliwia kontrolowane wyprowadzenie pojazdu z poślizgu.

Jak wyjść z poślizgu?

  • Istnieją dwa pojęcia opisujące poślizg: nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność, oraz podsterowność, kiedy to przednie koła tracą przyczepność, a do poślizgu dochodzi w czasie skrętu. Wyprowadzenie z poślizgu podsterownego jest całkiem proste i nie potrzeba do tego dużych umiejętności. Wystarczy przede wszystkim zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć kąt skrętu kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i zmniejszenie prędkości, zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy – wyjaśniają eksperci. Poślizg tylnych kół jest trudniejszy do skorygowania i bywa niebezpieczny jeśli utraci się nad nim kontrolę. To co w tym przypadku należy zrobić, to należy wykonać kierownicą kontrę, aby naprowadzić samochód na prawidłowy tor jazdy. Przykładowo, kiedy jesteśmy na zakręcie w lewo, wpadając w poślizg nasz samochód zarzuca na prawą stronę, wobec tego należy kręcić kierownicą w prawo do momentu odzyskania kontroli.

Przeczytaj też:
Mrozy niebezpieczne dla zwierząt. Strażacy z OSP Deszczno ratowali ptaki z lodowej pułapki

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rolnicy zapowiadają kolejne protesty, w nowej formie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gorzowwielkopolski.naszemiasto.pl Nasze Miasto