Pierwsza obwodnica Strzelec
Rządowy program zakłada budowę sześciu obwodnic na terenie województwa lubuskiego. Na liście jest Kostrzyn nad Odrą, Krosno Odrzańskie, Przytoczna, Dobiegniew, Wschowa i Dębowa Łęka oraz Strzelce Krajeńskie. Najszybciej rządowej obwodnicy doczekają się mieszkańcy tej ostatniej miejscowości, bo tu inwestycja jest już w realizacji.
To inwestycja, na którą mieszkańcy czekają od lat. Byliśmy pierwszym miastem w województwie, które podpisało umowę na projekt i budowę obwodnicy. Przygotowany i złożony został już wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Jest szansa, że otrzymamy ją jeszcze w tym roku. Jest ona niezbędna do rozpoczęcia prac budowalnych - mówi Mateusz Feder, burmistrz Strzelec Krajeńskich.
Ponad siedmiokilometrowa obwodnica powstanie w ciągu drogi krajowej nr 22. Oprócz budowy jednojezdniowej i dwupasowej drogi w zakres inwestycji wchodzi także budowa obiektów mostowych, skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska, czyli między innymi przejść dla zwierząt.
Krajowa "dwudziestka dwójka" jest jedyną trasą przejazdową przez Strzelce Krajeńskie w kierunku Gorzowa oraz województwa pomorskiego i Trójmiasta. Przebiega przez strefę zabytkową, co uniemożliwia rozbudowę układu komunikacyjnego miasta. Fragment drogi ma nawierzchnię z kostki brukowej - to utrudnia jej utrzymanie w dobrym stanie technicznym, a częste remonty są uciążliwe dla kierowców i mieszkańców miasta. Po wybudowaniu obwodnicy i wyprowadzeniu ruchu przelotowego poza centrum nastąpi poprawa bezpieczeństwa, komfortu jazdy oraz zwiększenie przepustowości dróg - dodaje Mateusz Feder.
Warta ponad 78 milionów złotych inwestycja ma się zakończyć za dwa lata.
Przeczytaj również: Nie ma wody na pustyni, ale czy jest w Dankowie? Trwają próbne odwierty
Obwodnice w przygotowaniu
Pięć pozostałych obwodnic - Krosna Odrzańskiego, Kostrzyna nad Odrą, Przytocznej, Dobiegniewa oraz Wschowy i Dębowej Łęki - jest obecnie w fazie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dla trzech z nich przeprowadzono już spotkania informacyjne z mieszkańcami, w czasie których zaprezentowane zostały warianty przebiegu obwodnic.
Co zmienią nowe obwodnice?
Krosno Odrzańskie
W przypadku Krosna Odrzańskiego obecnie trwa procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej. Zakończyły się także konsultacje społeczne. Mieszkańcy nie zgłosili żadnych uwag do zaprezentowanych materiałów. Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny zabytkowy most nie jest w stanie sprostać rosnącemu natężeniu ruchu. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim.
Kostrzyn nad Odrą
Jeśli chodzi o obwodnicę Kostrzyna nad Odrą, to obecnie trwa opracowywanie raportu oddziaływania inwestycji na środowisko, w którym uwzględnione musi zostać również oddziaływanie transgraniczne. Uzyskanie decyzji pozwoli ostatecznie zatwierdzić przebieg obwodnicy i kontynuować prace projektowe związane z jej przygotowaniem oraz realizacją. Obwodnica pozwoli na rozładowanie ruchu w kierunku północnym i zachodnim, dostęp i obsługę strefy ekonomicznej oraz dostęp do przejścia granicznego.
Dobiegniew
W październiku ubiegłego roku odbyło się spotkanie informacyjne z lokalną społecznością, na którym mieszkańcom zaprezentowano proponowane warianty przebiegu obwodnicy. Udział w spotkaniu wzięło około 100 osób, a ponad 3,5 tysiąca obejrzało zamieszczony w internecie film prezentujący poszczególne wersje trasy. Po przeprowadzonej akcji informacyjnej wpłynęły wnioski o przeanalizowanie dodatkowych wariantów przebiegu obwodnicy. Skutkiem tego było wprowadzenie dodatkowej wersji, która stanowi modyfikację tych zaproponowanych wcześniej. Głównym celem budowy obwodnicy Dobiegniewa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Dobiegniewie.
Przytoczna
Tu inwestycja jest obecnie w fazie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej. W październiku ubiegłego roku odbyło się spotkanie informacyjne na temat wariantów przebiegu drogi. Wzięło w nim udział 50 mieszkańców, a blisko 3 tysiące obejrzało filmy prezentujące proponowane warianty. Spośród blisko 400 osób, które w ramach akcji informacyjnej wyraziły zdanie na temat budowy obwodnicy, 98 procent opowiedziało się za jej budową. Dzięki obwodnicy wyprowadzony zostanie ruch dalekobieżny i tranzytowy z miejscowości. Obwodnica poprawi również dostęp do drogi ekspresowej S3.
Wschowa i Dębowa Łęka
Po spotkaniu informacyjnym z lokalną społecznością, które odbyło się w połowie ubiegłego roku do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wpłynęło kilkadziesiąt opinii na temat zaproponowanych wariantów drogi. Nie było ani jednego głosu przeciw budowie obwodnicy. Obwodnica stanowić będzie fragment ciągu DK12, stanowiącego połączenie nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. Głównym celem budowy obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na drodze krajowej nr 12.
Zobacz również:
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?