Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kostrzyn będzie miał obwodnicę! Będzie miała ponad 9 km długości. W przyszłym roku odbędzie się przetarg na jej budowę

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Obwodnica Kostrzyna nad Odrą będzie się zaczynała w rejonie kostrzyńskiej twierdzy, przy skrzyżowaniu koło hotelu Bastion.
Obwodnica Kostrzyna nad Odrą będzie się zaczynała w rejonie kostrzyńskiej twierdzy, przy skrzyżowaniu koło hotelu Bastion. Grzegorz Walkowski
Trochę to trwało, ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała przebieg obwodnicy Kostrzyna. Trasa będzie miała najdłuższy i najkorzystniejszy dla mieszkańców przebieg. W przyszłym roku odbędzie się przetarg na jej budowę.
  • Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad potwierdza, że wybrano już wariant, którym będzie przebiegała obwodnica Kostrzyna nad Odrą. To wariant najdłuższy i najkorzystniejszy dla miasta.
  • Pod koniec 2021 r. ma zostać rozpisany przetarg na projekt i budowę obwodnicy Kostrzyna nad Odrą.
  • Prace projektowe i budowlane mają potrwać cztery lata.

Kostrzyn grzęźnie w korkach

Wystarczy przejechać przez Kostrzyn w piątek po godzinie 15., by dowiedzieć się, dlaczego miasto potrzebuje obwodnicy. Przejazd zajmuje około 40 minut, a korki przy wjeździe do Kostrzyna zaczynają się już na rogatkach miasta. Wąskich gardeł jest kilka. To m. in. rondo Unii Europejskiej, gdzie przecinają się wszystkie najbardziej ruchliwe ulice Kostrzyna oraz skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną u zbiegu ulic Sikorskiego, Piastowskiej i Kopernika. Sytuację dodatkowo pogarszają też przejazdy kolejowe. Korki wydłużają się za każdym razem, gdy przejeżdża pociąg i rogatki są zamknięte. – Koszmar. Od pewnego czasu wolę chodzić na zakupy pieszo, niż jeździć samochodem. Nie da się przejechać. Najgorzej jest popołudniami, a już totalny korek jest w piątek. Nie lepiej jest w soboty, gdy mieszkańcy miasta i goście z Niemiec wyruszają na zakupy – mówi Aniela Makłowska, która w Kostrzynie mieszka od czterech lat.

Koszmar. Od pewnego czasu wolę chodzić na zakupy pieszo, niż jeździć samochodem. Nie da się przejechać

Obwodnica Kostrzyna na rządowej liśćie

Mieszkańcy muszą uzbroić się w cierpliwość. Wszystko wskazuje jednak na to, że cierpliwość ta zostanie wynagrodzona. GDDKiA ogłosiła listę inwestycji, na które przetargi zostaną rozpisane w przyszłym roku. Znalazła się na niej obwodnica Kostrzyna nad Odrą. Droga omijająca miasto została wpisana na rządową listę 100 obwodnic. Będzie jedną z sześciu, które powstaną w Lubuskiem. Co więcej, GDDKiA zdecydowała, że wybuduje najkorzystniejszy dla mieszkańców i kostrzyńskich firm wariant przebiegu trasy.

Polecamy również:

Obwodnica Kostrzyna będzie jedną z najdłuższych

Droga będzie miała ponad 9 km i będzie omijała miasto od zachodu i północy. Przypomnijmy, że na stole leżały jeszcze dwa inne warianty. Najkrótszy i najtańszy zakładał, że obwodnica będzie poprowadzona estakadą przez centrum miasta, w sąsiedztwie torów kolejowych relacji Wrocław – Szczecin. – Wypowiedzieliśmy się jednoznacznie, że jest to wariant, który nie rozwiązuje problemów miasta. Mówiłem o tym ja, radni, mieszkańcy, przedstawiciele kostrzyńskich firm i Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej – mówi Andrzej Kunt, burmistrz Kostrzyna nad Odrą. Wariant średni był kompromisem. Droga miała mieć długość 6,3 km i byłaby nieźle połączona z podstrefami przemysłowymi. Wiąże się jednak z koniecznością wyburzenia trzech budynków mieszkalnych i jednego gospodarczego. Ostatecznie zdecydowano się na wariant pierwszy, czyli najdłuższy. Będzie to jednocześnie jedna z najdłuższych obwodnic.

W przyszłym roku przetarg na budowę obwodnicy Kostrzyna

- Planujemy ogłosić przetarg na budowę drogi pod koniec 2021 r. Będzie to inwestycja typu „projektuj i buduj”, co znacznie skróci czas jej trwania. Szacujemy, że prace projektowe i budowlane potrwają cztery kolejne lata – mówi Marek Pilaczyński z zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przed ogłoszeniem przetargu odbędzie się jeszcze jedno spotkanie, w czasie którego eksperci wypowiedzą się na temat urządzeń inżynieryjnych na planowanej trasie, takich jak np. wiadukty, czy skrzyżowania.

Obwodnica Kostrzyna - jaki będzie miała przebieg?

Wiadomo, że droga będzie się zaczynała w rejonie skrzyżowania przy hotelu Bastion. Będzie poprowadzona za stacją paliw Statoil i będzie biegła cyplem między Wartą i Odrą. Na prawy brzeg Warty będzie przechodziła w rejonie oczyszczalni ścieków. Pobiegnie na północ od os. Drzewice, w sąsiedztwie drogi na terenie strefy ekonomicznej (w okolicy Stalagu IIIC) i dalej przez tereny leśne aż do drogi krajowej nr 31. Obwodnica z „krajówką” połączy się w rejonie drogi wjazdowej do Fortu Sarbinowskiego.

Dokładny przebieg obwodnicy Kostrzyna nad Odrą znajdziesz tutaj: MAPA GENERALNEJ DYREKCJI DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD W ZIELONEJ GÓRZE.

Kostrzyn czekał na obwodnicę od 20 lat

Na tym etapie wartość inwestycji nie jest dokładnie znana. Szacuje się, że może kosztować około 340 mln zł. To jednak suma, która zależna jest od wielu czynników i może jeszcze ulec zmianie. – Czekaliśmy na tę inwestycję 20 ponad lat. Jeśli już dojdzie do skutku i obwodnica powstanie, to diametralnie odmieni ona jakość życia w naszym mieście i sprawi, że Kostrzyn stanie się jeszcze atrakcyjniejszym miejscem nie tylko dla mieszkańców, ale też dla inwestorów – mówi A. Kunt.

Polecamy wideo: Kostrzyn nad Odrą. Kierowcy łamią przepisy przed zamkniętym szlabanem na ul. Narutowicza

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kostrzyn będzie miał obwodnicę! Będzie miała ponad 9 km długości. W przyszłym roku odbędzie się przetarg na jej budowę - Gazeta Lubuska

Wróć na kostrzynnadodra.naszemiasto.pl Nasze Miasto