Nowy most kolejowy na Odrze w Kostrzynie to będzie prawdziwe cacko! Do jego budowy Niemcy wykorzystają najnowsze technologie

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Tak będzie wyglądał nowy most kolejowy na Odrze. Zakończenie budowy planowane jest na koniec 2022 r.
Tak będzie wyglądał nowy most kolejowy na Odrze. Zakończenie budowy planowane jest na koniec 2022 r. materiały prasowe
Udostępnij:
Nigdzie na granicy polsko-niemieckiej nie ma takiego mostu. Przeprawa kolejowa na Odrze powstanie z wykorzystaniem najnowszych technologii. Do jego budowy wykorzystane zostaną elementy z włókna węglowego.

Końca dobiega rozbiórka żelaznego, wybudowanego w 1867 mostu kolejowego na Odrze. Przeprawa została zniszczona w czasie walk o Kostrzyn w 1945 r. i odbudowana po wojnie. Od tego czasu łączyła Polskę i Niemcy. W ostatnich latach codziennie most pokonywały pociągi, w których setki osób dojeżdżało do pracy w Berlinie. O randze tego połączenia świadczy fakt, że przed zamknięciem mostu pociągi ze stolicy Niemiec do Kostrzyna przyjeżdżały i odjeżdżały co godzinę!

Tak wyglądał stary most kolejowy na Odrze. Już go nie ma. Został rozebrany u pocięty na kawałki.
Tak wyglądał stary most kolejowy na Odrze. Już go nie ma. Został rozebrany u pocięty na kawałki. Grzegorz Walkowiak

Pociągi przejadą nim z prędkością 120 km/h

Niemcy zdecydowali się na budowę nowego mostu w 2015 r. We ostatni wtorek wmurowano kamień węgielny. Nowa przeprawa powstanie do końca 2022 r. Jej budowę prowadzi i finansuje strona Niemiecka. Nowy most będzie miał 260 metrów długości i powstanie w miejscu dotychczasowej przeprawy. Będą tu dwa tory, które umożliwią pokonywanie mostu z prędkością 120 km/h. Wcześniej składy musiały tu zwalniać do 30 km/h. Most będzie też przystosowany do elektryfikacji w przyszłości. Koszt budowy to 65 mln euro.

Wideo: Rozpoczęła się rozbiórka mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie. W jej Niemcy wybudują nową przeprawę

Kosmiczne technologie do budowy mostu

Most zostanie wykonany z wykorzystaniem najnowszych technologii. Niemcy informują, będzie to most łukowy, którego konstrukcja będzie w dużej mierze wisiała na specjalnych linach. Zostaną one wykonane z włókiem węglowych. To będzie prawdziwy unikat na skalę światową. Węgiel ma zmniejszyć masę konstrukcji, oraz sprawić, że będzie bardziej smukła i przyjazna środowisku.

Prace również po stronie polskiej

Budowa mostu na Odrze przez Niemców wymusiła również prace po stronie polskiej. Pociągi jeżdżące do Berlina pokonują dwie przeprawy: nad Odrą i Wartą. W Kostrzynie trwa właśnie gruntowny remont mostu kolejowego na Warcie. Po jego zakończeniu pociągi również będą miały do dyspozycji dwa torowiska. Równocześnie trwa podniesienie poziomu torów na drodze dojazdowej do niemieckiego mostu. Będzie on bowiem wyżej zwieszony nad lustrem wody od dotychczasowego, aby podnieść klasę żeglowności Odry. Sąd konieczność podniesienia torów po polskiej stronie.

Wideo

Materiał oryginalny: Nowy most kolejowy na Odrze w Kostrzynie to będzie prawdziwe cacko! Do jego budowy Niemcy wykorzystają najnowsze technologie - Gazeta Lubuska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie