Przebudowa mostu i budowa nowego układu torowego - tak w skrócie wyglądają dwie uzupełniające się inwestycje w Kostrzynie nad Odrą, które z jednej strony prowadzą Wody Polskie a z drugiej niemiecka kolej DB Netz. Niemcy budują pod podstaw most kolejowy nad Odrą. W związku z tym konieczne były inwestycje po polskiej stronie. Inwestycja Wód Polskich związana z nowym układem torowym będzie zrealizowana za ponad 23 miliony złotych. Celem wspólnym tych dwóch przedsięwzięć jest bezpieczny i wygodny transport kolejowy oraz rzeczny, ale także bezpieczeństwo mieszkańców okolic Kostrzyna. Zwiększenie prześwitu mostu ułatwi bowiem prowadzenie akcji lodołamania w sezonie zimowym.
Koniec prac po polskiej stronie zaplanowano na grudzień
Inwestycja Wód Polskich rozpoczęła się w 2021 roku. W tej chwili trwają prace związane z przebudową sieci teletechnicznych. Prowadzone są również prace żelbetowe przy budowie nowego wiaduktu (fundamenty i podpory). Wcześniej wykonawca dokonał rozbiórki starej nawierzchni torowej i rozebrał ceglany most nad Suchodołem i stary wiadukt nad ul.Górzyńską. Kolejnym etapem prac będzie wzmocnienie nasypu. Zakończenie prac planowane jest na grudzień 2022 roku. Przedsięwzięcie zrealizuje konsorcjum firm PBW Inżynieria Jacek Garbacz, LWZ, Probudowa.com. Nadzór nad robotami prowadzi zespół Inżyniera Kontraktu, Sweco Polska sp. z o.o.
Prace idą zgodnie z planem
Postępy prac przy inwestycjach w Kostrzynie nad Odrą: mowa zarówno o moście kolejowym jak i drogowym są widoczne gołym okiem. Prace przy inwestycji przebiegają zgodnie z planami wykonawcy inwestycji. Mówimy o bardzo dużym zadaniu, którego podstawowym celem jest zwiększenie prześwitu nad lustrem wody, a torami kolejowymi, co w znaczący sposób ułatwi żeglugę na Odrze oraz działanie np. podczas akcji lodołamania. Zadanie jest istotne również z punktu widzenia transportu kolejowego. Łączymy tu wiele istotnych działań, które w finalnym efekcie poprawiają komfort życia mieszkańców na wielu polach – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.
Prace są częścią dużęgo projektu
Inwestycja jest realizowana w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Obejmuje przebudowę linii kolejowej nr 203 wraz z rozbiórką, budową, remontem, przebudową i rozbudową infrastruktury kolejowej i infrastruktury kolidującej z inwestycją. Zadanie jest współfinansowane przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy), Bank Rozwoju Rady Europy (BRRE) i budżet państwa.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?