Wielu mieszkańców Kostrzyna wciąż mylnie sądzi, że ceglany filar to pozostałość mostu, przebiegającego w tym miejscu przed II wojną światową. Muzeum Twierdzy Kostrzyn jakiś czas temu dokładnie wyjaśniło, do czego niegdyś służyła ceglana konstrukcja.
Kiedyś stał tutaj dźwig
Genezy tej niepozornej, ale bardzo ważnej budowli, dopatrywać należy w drugiej połowie XIX wieku. W latach 1866-1879 drewniane do tej pory mosty drogowe na Warcie zostały zastąpione nowymi, których przęsła były wykonane ze stali i betonu. Mosty te nie miały obrotowych przęseł (w przeciwieństwie do mostów kolejowych), które umożliwiałyby
przepływ jednostkom wyposażonym np. w wysokie maszty, czy kominy. Elementy takie jak maszty i kominy trzeba było składać lub demontować. Niezwykle pomocny okazywał się w tym przypadku żuraw. Po jeden stronie mostu drogowego taki żuraw stał przy przystani rzecznej (przystań funkcjonuje do dziś). Po drugiej stronie żurawia nie było. Trzeba było go zainstalować właśnie na specjalnej, murowanej platformie przypominającej przęsło mostu.
Takich miejsc było więcej
Jak czytamy w opracowanej przez Muzeum Twierdzy Kostrzyn informacji, w analogiczną konstrukcję wyposażony został również nowy most drogowy na Odrze - w tym przypadku umieszczono go po wschodniej stronie mostu na specjalnej podbudowie będącej przedłużeniem pierwszego filaru od strony Wyspy Odrzańskiej.
Żuraw stoi na brzegu Warty, na cyplu u zbiegu z rzeką Postomią:
Jesteście ciekawi innych ciekawostek związanych z historią Kostrzyna nad Odrą? Zajrzyjcie na stronę internetową Muzeum Twierdzy Kostrzyn. Znajduje się tam zakładka "Historia w pytaniach i odpowiedziach", gdzie muzealnicy odpowiadają na pytania, zadawane przez mieszkańców.
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?